среда, 21. август 2019.

Ф. С. Стадиону (27. фебруара 1849.)



Ф. С. Стадиону
27. фебруара 1849.

Ваше Сијатељство,
Она иста чувства чистога пријатељства која су ме свагда одушевљавала спрама сусједне Аустрије и данас ме одушевљавају. То ја у себе чувствујем, тим се руководим и ово ће Вам моја ђела освједочити и тисуће Ваших поданиках. Ја ћу оваквим и унапријед остати, и због тога моје се име не да злоупотребљавати, нити се к њему могу никаква опака толмачења односити. Истина је ја сам љубитељ благоразумне свободе која дичи и облагорођава човјека. Она је наш жртвеник којему се најблагороднији производи овога горскога гњијезда јошт од пантивијека приносе. Него је и то истина, стотине путах ђелом освједочена, да сам ја највиши непријатељ анархије, која је гора лего куга. Та мене је анархија више главобоље дала но иком у Европи. Ја не имам причине бити непријатељем Аустрије, иако је досадашња аустријска политика на наслов Црне Горе и мрзила, али се никада није покушавала противу наше свободе, него одселе надам се да ће и код Аустрије бити благородна симпатија к Црногорцима. Што се тиче мијешања неких општинах црногорских у послове бокеске, тога је противу моје воље пођешто досада бивало, и може бити и посада да штогод буде, и томе није друго ништа причина до близост општинах и кршно горско мјестоположеније, ђе је мука сасвим то укинути најстрожијема запрекама доклен су гођ у Боки комешања. Истина је да моје влијаније јако дјејствује на народ бокески и ако Бокезима буде олакшица соразмјерна њиховом биједном крају, неколике моје ријечи довољно ће бити, ако је угодно аустријском правитељству, да се они поврате сасвим у послушаније. Ако ли им пак остану на врат исти терети који су им наметнути ево неколике године и које никако по њиовој биједности сносити не могу, ја се у то нипошто мијешати нећу, јербо би противу своје чести поступао. О, колико ми је драг овај случај да Вам честитам Ваш срећни напредак, који ће за народ цијеле империје срећан бити и Вас обесмртити, и да вас искрено пријатељски поздравим.
Овим одговарајући В[ашему] Сијат[ељству] на Ваше драгоцјено писмо, остајем Вашега
Сијат[ељства] засвагда пријатељ и
покорњејши слуга




Нема коментара:

Постави коментар