субота, 10. август 2019.

Јеремији М. Гагићу (Цетиње, 14. августа 1844.)



Јеремији М. Гагићу
Цетиње, 14. августа 1844.

Ваше Високоблагородије,
милостиви господине,

Не дао Бог да би ја могао посумњати на свето слово мојега високога покровитеља, сирјеч да би ја посумњао да се Турци неће удаљити с наше два Вама извјесна острова, но опет не могу
пропустити да Вам ово не објавим. Турци су преко цијеле године пођешто укрепљавали на поменуте два острова, али се то све чинило као испод руке, но ономад, т. ј[ест] 9га текућега мјесеца, дошао је један бинбаша с неколико офицера, а јесу ли инженерни неизвјестно ми је. Еле су одма сутрадан, т.ј[ест] 10га числа, почели јавно градити укрепљенија, на која 400-500 људи већ работају, а чујем да ће их још доћи толико; такођер су им изнова неколика топа приспјели и свакога рода амуниције у изобилију. Под датумом 4га текућега августа пише ми скадарски паша да ће он све пазаре од Албаније спрама Црне Горе затворити, а мисли отворити пазар у Врањини. Него ово само је обична клапња турска, јер тко ће му на пазар ту поћи? Оскорбитељне ријечи које албански Турци произносе противу
нас и противу онога који захтијева да они горјеречене острове оставе, благопристојност не допушта ми описивати, а није ни потребно, јер њих фанатизм, који их на сваке будалаштине наводи, познат је свему свијету, само ћу нешто да овђен споменем за скадарскога пашу. Један дан у  рисуствију турскијех муселима који су до наше границе, и пред некијема другијема турскијема старјешинама овако се изразио: "Оће Москов и Нијемац да се владици поврате ове аде, али је мени јучер рек'о инглески консул:"Држ, не враћај их, него се на њима тврди', па кад тако каже консул, наше ће, валах, и остати". Да је ово паша изговорио то је цијела истина, а је ли њему то што он каже рекао консул енглески, не знам, нити шта друго хоћу знати до оно што ми каже они у којега је цијела моја вјера и надежда. Молећи Вас да ове истините вијести изволите сообштити Вашему началству, с отмјеним високопочитанијем и преданости чест имам бити Вашега Високоблагородија
милостивога господина
покорњејши слуга
владика црногорски

П. П. ЊЕГОШ




Нема коментара:

Постави коментар